Wednesday, November 16, 2011

Mitos - Misteri Masuk Angin


Ada banyak mitos kesihatan disekitar kita yg terlanjur diyakini kebenarannya. Antaranya mitos 'masuk angin', 'kerokan' dan 'angin duduk'. Masuk angin sering diasosiasikan dgn ditimpa hujan, kurang tidur, ataupun perubahan musim (cuaca). Kerokan adalah usaha utk 'mengeluarkan angin' dr dlm tubuh, sdgkan angin duduk sering dihubungkan dgn kematian mendadak.

Masuk Angin dan Ditimpa Hujan
Bagaimana sebenarnya? Mitos msuk angin memang ada benarnya, tapi apa pula salahnya. Misalnya, kita beranggapan bahawa ditimpa hujan boleh menyebabkan masuk angin, demam, batuk dan badan linu2. Padahal ini adalah infeksi virus influenza. Apa hubungan antara air hujan dgn virus influenza? Apakah di dalam air hujan terdapat virus influenza? Apakah dibalikbaju yg basah terdapat segerombolan virus yg siap menyerang? Tentu Tidak.

Mengapa kita sakit setelah ditimpa hujan? Apakah kita pernah berfikir bahawa para atlet renang yg hampir 8 jam sehari berada di kolam renang sering masuk angin? Bahkan kita sendiri saat berekreasi ke pantai atau berenang dikolam renang tetap segar bugar. Padahal sama2 air? Mengapa boleh demikian?

Disiplin ilmu psikoneuroimunologi (PNI) menjelaskan dalil (Hadith Qudsi) bahawa, Allah sebagaimana prasangka hamba-Nya. Prasangka adalah dugaan atau persepsi kita. Apabila Allah saja wujud dan keberadaan-Nya bergantung pada cara kita memahami dan memaknainya, apalagi sebuah fenomena dlm kehidupan. Persepsi kita adalah bentuk lain daripada doa. Saat tubuh ditimpa hujan, lalu kita merasa sengsara dan menganggap akan sakit, kemungkinan besar kita pun akan sakit.

Daripada mana datangnya 'doa' tersebut? daripada informasi yg disumatkan ke dlm benak kita. Daripada mana datangnya informasi itu? Daripada pengetahuan yg kita terima sbg sebuah budaya. Budaya tersebut kemudian diwariskan secara turun-temurun. Lalu kita meyakininya sbg sebuah kebenaran. Dgn demikian, kita sudah berburuk sangka terhadap air hujan. Keyakinan bahawa ditimpa hujan akan membuat sakit diterima dan menciptakan kecemasan di otak ketika kita mengalaminya. Saat cemas itulah meningkatkan kadar hormon kortisol, sehingga sistem pertahanan tubuh menjadi lemah. Keadaan ini memudahkan kuman atau virus yg tidak diundang masuk dan menggangu sistem tubuh kita. Tanpa disedari, ketakutan dan kecemasan kita telah mengundang mereka utk 'berpesta'.

Dari mana mereka datang? Mungkin dari sekitar, dari org lain yg kita jumpa, ataupun dari virus di sekitar lubang hidung kita yg memang sudah menunggu2 giliran utk masuk. Inilah sebuah gambaran indah tentang aplikasi sebuah doa. Sebagai harapan yg sarat pra-duga, doa kita diterima oleh sistem tubuh kita sendiri.

Kerokan
Sebenarnya, kerokan termasuk sebuah kaedah terapi yg telah teruji secara ilmiah. Kerokan dapt digambarkan sbg upaya utk merangsang sistem pertahanan tubuh melalui induksi radang lokal. Dgn adanya faktor peradangan, pembuluh darah akan melebar sesaat sehingga faktor2 pertahanan tubuh seperti interferon dan tumor nekrosis aktif kembali. Keadaan ini diharapkan akan membangkitkan 'ghairah' sistem pertahanan tubuh itk mengawal virus. Bahkan jika virus itu dianggap membahayakan, sistem pertahanan tubuh yg telah distimulasi tersebut dapat mengeliminasikan dan memproses ulang virus tersebut menjadi material biologi yg lebih bermanfaat.

Angin Duduk
Angin duduk adalah gejala kelainan otot jantung yg terdiri dlm waktu singkat. Keadaan ini, timbul kerana kurangnya oksigen, sehingga banyak sel otot jantung mengalami kematian.

Mengapa otot jantung boleh mengalami kekurangan oksigen? Kerana pembuluh darah yg membawa darah kaya oksigen ke bahagian2 otot jantung tersumbat, akibatnya adanya pembentukan 'bukit2' pada dinding pembuluh dalah bahagian dalam. Bukit2 ini muncul kerana adanya luka pada bahagian dalam akibat derasnya aliran darah serta banyaknya radikal bebas - khususnya yg berasal dari lemak tepu.

Radikal bebas berbahaya kerana sifat kimianya yg cenderung mengambil sebahagian elektron atau proton dari sel dinding pembuluh darah agar dirinya menjadi lebih setabil. Akibatnya sel tersebut rosak. Proses kerosakan itu akan mengundang sistem pembaikan, tetapi bila kerosakan iru terjadi secara berulang penambahan yg terjadi akan 'membukit'. Akibat penyumbatan yg terjadi di pembuluh darah jantung yg bernama koroner, penyakitnya disebut jantung koroner. Jadi angin duduk sebenarnya adalah sebahagian daripada gejala penyakit jantung koroner.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment