Sunday, December 4, 2011

Mitos - Cinta

i love you

Mitos : Cinta sudah cukup sebagai dasar perhubungan
Fakta : Dalam memilih pasangan, ramai orang yang lebih mementingkan perasaan cinta yang sedang mekar. Hal itu tidak salah, tetapi saat ingin menjalinkan hubungan yang lebih serius seperti bernikah, sekadar perasaan cinta yang mekar saja tidak akan cukup. Seperti tanaman, cinta pun memerlukan nutrisi untuk memastikan ia tetap hidup. Kepercayaan, toleransi, intimasi dan komitmen adalah nutrisi utama bagi perasaan cinta. Jika kamu hanya mempunyai perasaan cinta tetapi tanpa nutrisinya, maka dapat dipastikan, perasaan itu tak akan bertahan lama.

Mitos : Cinta tak perlu dipelajari
Fakta : Cinta juga perlu dipelajari. Jika kamu menganggap cinta saja sudah cukup, maka secara automatik kamu dan pasangan kamu tak akan pernah belajar untuk berkomunikasi dan menyelesaikan masalah. Padahal, sebesar manapun cinta seseorang, masalah dalam hubungan pasti akan mendatang. Namun begitu, jika masalah tersebut dapat kamu atasi, hubungan kamu dan pasangan akan semakin kuat. Oleh kerana itu, jangan jadikan perasaan cinta kamu sebagai satu alasan untuk berhenti belajar dan mengenali pasangan kamu dengan lebih dalam.

Mitos : Pasangan tak akan berubah sampai bila-bila
Fakta : Setiap orang akan berubah dari semasa ke semasa. Dulu si kekasih selalu menghantar pesanan ringkas ucap 'Morning/Goodnight Dear' kepada kamu. Namun, setelah beberapa lama hubungan terjalin, pesanan ringkas seperti itu mungkin terlalu susah untuk masuk ke dalam peti masuk pesanan ringkas. Kamu mungkin tak akan dapat bertahan dengan perubahan yang berlaku. Apa yang kamu dapat lakukan ialah dengan menyesuaikan diri dengan perubahan tersebut dan setelah itu kamu akan berasa bahagia kembali. Tambahan pula, adakah cinta seseorang hanya dapat dibuktikan dengan pesanan-pesanan ringkas yang macam tu ?

Mitos : Pasangan sempurna akan membuat kamu bahagia
Fakta : Tak ada seorangpun yang sempurna di dunia ini. Tetapi, carilah seseorang yang dapat menyempurnakan hari-hari kamu. Si dia mungkin tak sekacak aku, tak sekaya al-Bukhori dan rambutnya tak seperti artis K-POP. Tapi, perangainya, tingkah-lakunya, nilai-nilai yang terdapat pada si dia dapat membuat hati kamu tenang dan berasa selamat pada setiap masa bersamanya. Itulah pasangan yang 'sempurna'.

Mitos : Pernikahan adalah prestasi
Fakta : Jangan pernah terasa kebelakang dengan status sahabat kamu yang sudah bernikah. Bernikah bukan prestasi. Bernikah tidak bererti kamu memiliki kelebihan daripada sahabat-sahabat kamu. Berputus asa kerana status single, lebih baik buka fikiran kamu menjadi lebih positif. Aura dan emosi yang positif akan membuatkan kamu lebih menarik di mata orang lain. Dan jika sampai pada waktunya, pernikahan, akan berlansung.

Sumber: http://aimanayie.blogspot.com/2011/11/fakta-mitos-cinta.html


Sekiranya anda ingin berkongsi article, boleh email ke ramadhanz92#at#gmail.com
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment